IMG_3385

Betoverende onderwaterwereld in Haagse Hofbad

Een 50-meter bad, een recreatiebad, horecavoorzieningen en vergaderzalen: het splinternieuwe Haagse Hofbad biedt voor jong en oud, privé en zakelijk, zwemvertier, of je nu topsporter bent of gewoon een dagje komt ontspannen. Als je het gebouw binnenstapt, waan je je in een andere wereld. En wie zich omkleedt, belandt in een geheimzinnige onderwaterwereld, compleet met haaien en zeewier!

Het Hofbad is ontworpen door architectenbureau Venhoeven CS architecture+urbanism. Het ontwerp oogstte in binnen- en buitenland veel bewondering. Het zwembad werd zelfs genomineerd voor Gebouw van het Jaar 2013.

Intensief gebruik

Kees Kerver begeleidde vanuit Hermeta Projectbouw het project: “Wij hebben nagenoeg alle Haagse zwembaden voorzien van kleedcabines en lockers. Die samenwerking is de gemeente goed bevallen. Onze cabines zijn bijvoorbeeld goed bestand gebleken tegen intensief gebruik.” De ontwerpers van VenhoevenCS architecture+urbanism wilden de kleedcabines voorzien van een onderwaterwereld. Kerver: “Je kunt het decor laten inbakken, maar dat is een kostbaar proces. Het gebruik van zelfklevende folie kende ik van de carwrappings en ik dacht dat als het zich op auto’s goed zou houden, die in weer en wind én in de zon staan, het in een zwembad toch ook moest lukken. Zo kwam ik uit bij Blomsma”.

“Folie is een voordeligere oplossing.“

De gemeente wilde uiteraard zeker weten dat folie zich goed zou houden in een zwembad: “Er is altijd de kans dat mensen gaan peuteren natuurlijk, maar je moet ook rekening houden met de omstandigheden in een zwembad: er zijn chloordampen, het is vochtig en de ruimtes worden met een hogedrukspuit schoongemaakt,” legt Kerver uit.

Na een geslaagde proef in het Zuiderbad, kreeg Blomsma de opdracht de folie voor het Hofbad te leveren. We hebben in overleg met leverancier 3M gekozen voor gegoten, zelfklevend vinyl. Dat is topkwaliteit folie en we kregen er goede garantie op. Na de montage hebben we de randen dichtgesealed, om te voorkomen dat mensen het gaan lostrekken.”Het resultaat is prachtig en bezoekers reageren enthousiast op de onderwaterwereld: “De kleedruimtes hebben een leuke uitstraling en je merkt dat het aanspreekt. Mensen reageren er positief op, ook bijvoorbeeld tijdens rondleidingen!” aldus René den Hertog.

“Op alle wanddelen en deurtjes kwamen aparte stickers.
We hebben daarover dus goed overleg gehad.”

Kees Kerver, Hermeta

Kees

Montage Decoraties

Montage Decoraties

Montage Decoraties

Montage Decoraties

Montage Decoraties

Montage Decoraties

Kleedkamer Decoratie