Sluiten Zoeken

Producten

Wat is signing?

In het dagelijks leven heeft iedereen ermee te maken. Maar wat is signing nu precies? Letterlijk genomen zegt de term ‘sign’ het zelf al: een sein, een signaal of een teken. Een teken van leven, een signaal dat vraagt om aandacht. Signing is alles wat te maken heeft met het fysiek (dus offline) communiceren van teksten en beelden; ook wel visuele communicatie genoemd. Het is de overkoepelende term voor alles wat een merk, winkel of bedrijf aan fysieke communicatiemiddelen inzet om de doelgroep mee te bereiken. Zoals verkeersborden een belangrijke bijdrage hebben aan interactie tussen deelnemers in het verkeer, levert commerciële signing een bijdrage aan de interactie tussen deelnemers aan het ‘economische’ verkeer.

Herkenbaarheid

Signing gaat echter verder dan het simpelweg ophangen van borden en het plakken van wat stickers. Het geeft een merk of een bedrijf een eigen gezicht, iets wat herkenbaarheid en identificatie oproept bij relaties of (potentiële) klanten. Om deze visuele communicatie succesvol in te kunnen zetten is het belangrijk dat deze als het ware is ‘ingebed’ in de cultuur en identiteit van een merk of bedrijf. Dat vraagt om consistentie en duidelijkheid zodat het niet een wildgroei van allerlei losse uitingen wordt. Het logische gebruik van beelden (fotografie), teksten (typografie) en kleuren zijn bepalende factoren.

Verschillende vormen

Er zijn verschillende vormen van signing te noemen, van tijdelijke tot permanente. Daarnaast is er ook een verschil tussen traditionele en digitale signing. De traditionele variant kennen we in de vorm van logo’s en teksten op vlaggen, borden, doeken, stickers, banieren, posters of andere materialen die losstaand worden geplaatst of gemonteerd op gevels, auto’s of wanden. Denk bijvoorbeeld aan gevelreclameautobestickeringlichtreclame, zuilen of wanddecoratie. Maar ook decoratieve uitingen (zoals sfeerbeelden) in het interieur of het renoveren van een gevel met folie. Sfeer en uitstraling zeggen immers ook iets over de eigenaar/gebruiker van een pand.

Waarom is Signing belangrijk?

Signing heeft in de eerste plaats als doel gezien te worden. Niet zichtbare of niet herkenbare signing slaat namelijk de plank helemaal mis. Het zorgt dus voor attentiewaarde voor uw bedrijf, uw merk(en) of uw winkel(s). In het verlengde hiervan ligt het creëren van een eigen uitstraling, oftewel een identiteit. Signing beïnvloed in grote mate de manier waarop uw doelgroep uw merk kent en herkent. Daarom is het des te belangrijker om de uitstraling van uw bedrijf, merk of winkel zo herkenbaar en onderscheidend mogelijk neer te zetten. Zodoende wordt uw imago, naamsbekendheid en merkwaarde vergroot.  

Attentiewaarde

Over de attentiewaarde van signing is al veel gezegd en geschreven. Zo ligt het aantal contactmomenten van signing op transportmiddelen (bedrijfsauto’s en vrachtwagens) volgens berekeningen van het CBS op circa 160.000 views per maand. Feit blijft dat de attentiewaarde van signing erg afhankelijk is van de locatie. Zo heeft een lichtreclame pal naast een drukke snelweg een hogere attentiewaarde dan dezelfde lichtreclame op een pand ergens achteraf op een industriegebied. Wel is bekend dat buitenreclame volgens cijfers van o.a. onderzoeksbureau GFK en Global (voorheen Exterion Media) voor liefst 44% kan bijdragen aan actiebekendheid en de merkwaarde met ongeveer 19% doet stijgen.

Interactie met doelgroep

Signing is een vorm van communicatie, en communicatie zorgt voor interactie. Daarmee is signing sturend in wat uw doelgroep van u verwacht en in het gedrag/de actie dat u van uw klanten kunt verwachten. Door de inzet van signing worden bijvoorbeeld nieuwe klanten getrokken, de verkoop van producten gestimuleerd, de merkbekendheid vergroot, klanten naar uw website of een ander kanaal verwezen, de sfeer in een omgeving bepaald, de veiligheid en privacy bewaakt en letterlijk ook richting gegeven (denk aan bewegwijzering). Afhankelijk van het doel van signing zijn er dus veel verschillende toepassingen die ingezet kunnen worden in de interactie tussen een merk, winkel of bedrijf en haar omgeving.

Customer journey

Klanten komen op verschillende manieren en met verschillende (informatie)behoeftes bij uw bedrijf, merk of winkel terecht. Deze zogenoemde customer journey bepaalt in grote mate de interactie die nodig is om een klant uiteindelijk tot aankoop over te halen. Belangrijk is dat de (potentiële) klant op dat moment de informatie vindt die hij of zij zoekt. Net als uw website, uw sponsering en uw verkoopondersteunende materialen speelt signing hierbij een belangrijke rol. Het vormt een kernonderdeel van de communicatiestrategie. Mits op de juiste plekken toegepast, zal signing er ook voor zorgen dat uw klanten uw andere (online-) kanalen zal bezoeken voor meer informatie of om een aankoop te doen.

Wilt u meer weten?
Neem dan contact met ons op.