header_wat-is-signing

Wat is signing?

Visuele communicatie

Letterlijk genomen zegt de term 'sign' het zelf al: een sein, een signaal of een teken. Een teken van leven, een signaal dat vraagt om aandacht. Signing is alles wat te maken heeft met het fysiek (dus offline) communiceren van teksten en beelden; ook wel visuele communicatie genoemd. Signing is de overkoepelende term voor alles wat een merk, winkel of bedrijf aan fysieke communicatiemiddelen inzet om de doelgroep mee te bereiken. Zoals verkeersborden (een vorm van signing) een belangrijke bijdrage hebben aan interactie tussen deelnemers in het verkeer levert commerciële signing een bijdrage aan de interactie tussen deelnemers aan het 'economische' verkeer.

Herkenbaarheid

Signing gaat echter verder dan het simpelweg ophangen van borden en het plakken van wat stickers. Signing geeft een merk of een bedrijf een eigen gezicht, iets wat herkenbaarheid en identificatie oproept bij relaties of (potentiële) klanten. Om signing succesvol in te kunnen zetten is het belangrijk dat signing als het ware is 'ingebed' in de cultuur en identiteit van een merk of bedrijf. Dat vraagt om consistentie en duidelijkheid zodat het niet een wildgroei van allerlei losse uitingen wordt. Het logische gebruik van beelden (fotografie), teksten (typografie) en kleuren zijn bepalende factoren.

Vormen van signing

Er zijn verschillende vormen van signing te noemen, van tijdelijke tot permanente signing. Daarnaast is er ook een verschil tussen traditionele signing en digitale signing. Traditionele signing kennen we in de vorm van logo’s en teksten op vlaggen, borden, doeken, stickers, banieren, posters of andere materialen die losstaand worden geplaatst of gemonteerd op gevels, auto’s of wanden. Denk bijvoorbeeld aan gevelreclame, autobestickering, lichtreclame, zuilen of wanddecoratie. Signing is ook meer dan reclame-uitingen aleen. Ook decoratieve uitingen (zoals sfeerbeelden) in het interieur of het renoveren van een gevel met folie zijn vormen van signing. Sfeer en uitstraling zeggen immers ook iets over de eigenaar/gebruiker van een pand.